
Reunion 22/12: Hyrbil på kajen och iväg till beachen. Hela dagen. Varmt. Nice! se bild.
Graham Parker - "White Honey"
Valda delar av en människas öden och äventyr ute i stora vida världen - och hemma.

Reunion 22/12: Hyrbil på kajen och iväg till beachen. Hela dagen. Varmt. Nice! se bild.
Graham Parker - "White Honey"
"Tompot Blenny" skådar linjen genom astronomens kikare, under överinseende av Kung Neptun och Drottning Neptunia. 

på lördagen sysselsattes besättningen med inställning av paneler på lastdäcken, lastning och alla möjliga andra saker som dagens moderna sjömän måste sysselsätta sig med.
På söndagskvällen blev det äntligen avgång. 2 bogserbåtar.
Ute i floden Weser kommer ett oroande meddelande från chiefen. Det visar sig att ett bärlager till propelleraxeln inte var draget. Illavarslande. Vi fick köra sakta ut och efter att lotsen lämnat gick vi ur separationen och drev medan maskingubbarna satte ihop eländet. 0230 i morse kunde vi äntligen sätta fart mot Zeebrugge och beräknas ta lots vid Wandelaar kl 19 i afton.
Bachman Turner Overdrive - "Not Fragile" i bakgrunden


Jodå. Till slut kom jag fram till rikets andra stad. Ett halvt dygn försenad, men alive and kicking i alla fall.Inställd i ett båthus i mörkaste Småland står hon. Nashen. Egentligen är det en VW Variant 1500, 1962 års modell, men farfar, som vi ärvde bilen av tyckte att Nash var världens finaste bil, och kallade den för just Nashen. I släkten går den fortfarande under namnet Nashen, och kommer alltid att göra.
-Skall vi ta en tur med Nashen, var frågan när vi var små och farfar ville ta oss med på en åktur.
Fullt körbar. Det är tyvärr utrymme som saknas för att man skall kunna fixa i ordning den så att den blir fin, för just nu är den renoverad på farfars vis med popnitar och dessutom är den penselmålad. Den har en gång varit utställd på Wheels-Nats i Barkarby.
Those were the days.
The Vibrators - "Baby, baby" i bakgrunden.

Aaaaah! Äntligen lite värme. Det märktes redan i taxin från flyget att skinnpajen var för varm. Det får väl bli att gå utan i sommarvärmen. Gårdagskvällen tillbringades på Las Ramblas, med allt vad den gatan har att erbjuda i form av mat och underhållning. Tapas aint bad.
Ett snabbt besök för att skåda broderns och svägerskans underverk. Söt palt.
Jan manövrerar "Progress"
Utsikten från maskinrummet i "Progress"
Jan i "Diligence". Instruktör i maskinrummet.
Shell-gubbarna Vincent och Arwind i gastankern "Endeavour"

"Endeavour" på väg ut ut Smuggler's Cut
"Diligence"kör om "Endeavour" i Oceanic Canal

Stället med den mest osmakliga maten i hela England, King Rufus. De fick till och med Chili Con Carne att smaka absolut ingenting. Men de var trevliga i alla fall.
Sham 69 - "Hurry up Harry" i bakgrunden

Sambons pruttbubbla har blivit pimpad. Men rostrosen sitter kvar under tribalen. Och bilskrället har inte tvättats sedan jag åkte ut och jobbade i juni. Det betyder att jag har fått ett uppdrag. Jag får konsultera min fullproppade agenda och se om jag kan klämma in en tid under ledigheten.
The Specials - "Ghost Town" i bakgrunden
Fortfarande jet-laggad. Känns som om jag kommer att förbli i detta vegetativa stadium hur länge som helst. Ryktena säger att det har regnat sedan början på augusti, med någon dags undantag. Jag tror på det. Min nyanlagda lilla gräsplätt från i våras ser ut som ungskog. Det går ju liksom inte att klippa i ett träsk. Usch vad deprimerande.
Så för att trösta oss lite spontanbeställde sambon och jag en resa till Barcelona. Där är det i alla fall varmt. 27:e bär det av.
Patti Smith - "My Madrigal" i bakgrunden




Sambon tycker att jag skall byta jobb och komma lite närmare hemmaplan. Ovanstående bild gör att jag inte riktigt delar den åsikten. Nog för att vi har skitväder emellanåt (det får man ju liksom acceptera i den här branschen), men oftast är vädret rätt skapligt. Och på en resa jorden runt är det alltid bra någon gång. Man hinner passera de flesta klimatzonerna, och framför allt är man på väg någonstans. Att t.ex. ligga ute på Snövit-fältet och vakta en och samma rigg en månad i stöten med 12-18 meters sjö tilltalar mig inte. Vädret kan vara bra där också - har jag hört (men jag tror inte på det).


Äntligen sista hamnen på denna eviga kustresa. En månad på dagen sedan Suez-transit. Mjukstart i början, men sedan har det tagits tillbaka med ränta. När man arbetar konstant i Nord- och Östersjöfart blir allting så mycket mera stream-linat, och man lär känna alla i hamnarna. Nu kommer man kanske var sjätte månad, och då blir det lite svårare att få samma kontakt med dem. Dessutom har fartyg som trafikerar här uppe oftast lite bättre manöverförmåga än vad en sådan här koloss har. Alltid bogserbåt(ar). Det blir jobbigt i längden.

Met Office view of 0000 UTC surface analysis