söndag 16 mars 2008

XINGANG

"Yellow flag down"

Kinas befolkning uppgår väl till ca 1,5 miljarder människor. av dessa verkar minst 1 miljard vara utrustade med VHF (Very High Frequency) radio. Vilket tjatter på radion.... öronen blödde (och blöder nog än om jag känner efter).

Några sjökortsrättelser om att det var byggt en ny terminal fanns inte, så det var lite intressant när lotsen pekar på sjökortet var vi skall ligga. Där var det bara grönt i kortet. Väl framme visar det sig att det är en JÄTTETERMINAL. Men när skall de rätta upp sjökorten?
De återstående 500 000 000 miljoner kinerserna är antagligen myndighetspersoner eller skrothandlare. Dessa översvämmade fartyget när vi låg till kaj...
Först skulle alla myndigheter mutas med cigaretter. Då såg jag min chans att bli av med lite Marlboro Menthol, som ingen ombord hade köpt det sista halvåret (så de börjar nog bli lite torra)...Cigarretter till bogserbåtar, cigaretter till Immigration, cigaretter till karantänsdoktorn och cigaretter till de som skulle utfärda våra landgångspass.
Skrothandlarna var som gräshoppor. 20 st översvämmade securityn och försökte komma ombord. Några tog sig hela vägen in på mitt kontor när jag satt och gjorde nya besättningslistor (för de första jag hade gjort dög inte av någon anledning - vet inte riktigt varför, men tid tog det att skriva ut nya).
Till slut blev chiefen förbannad och slängde iland allihopa. Tack för det. Tur att han var i närheten, för själv satt jag helt inne i datorn och försökte reda ut "felaktigheterna", och märkte knappt någonting.
Ibland ruttnar man på svensk byråkrati, men den är som en stilla västanfläkt jämfört med vad man kan råka ut för...
Simple Minds - "Belfast Child" i bakgrunden

Inga kommentarer: