fredag 22 augusti 2008

Emden


Emden tillhör inte detta bolagets ordinarie hamnar, och jag trodde väl inte att det skulle ta bara ett år innan jag var tillbaka till denna pittoreska lilla stad igen. Volkswagen har chartrat utrymme ombord för lite bilar till San Diego, USA.
I förra bolaget var jag här nästan 1 gång i veckan under flera års tid. Det var trevligt att återse en del bekanta, och hinna upp på stan någon timme för hårklippning. Det blev det nu inte då man måste beställa tid. Och i ärlighetens namn är jag inte intresserad av tysk hockeyfrilla, även om håret börjar bli väl långt.
Lika trevligt som det var att träffa en del - lika otrevligt var det att återse en del andra. Ju mindre hamn - desto större myndigheter, betyder i detta fall deras wasserschutzpolizei. De har jag bråkat konstant med sedan ISPS infördes. ISPS (International Ship and Port facility Security Code) är ett påfund som sjöfarten blev pådyvlat efter 9/11, och i stora drag går ut på att göra livet jävligare för sjömän all over the world, terroriststämplade som vi blivit.
Emdens egna lilla SS-styrka med blankpolerade stövlar vägrar konstant att följa kutymen i resten av världen och stövlar ombord som om det var ockupationen av Polen på gång. Och jag bråkar med dem. Jag har inga som helst problem att vara otrevlig mot otrevliga människor, så det var jag. Riktigt jävla otrevlig. Vi stod i receptionen och skrek på varandra och sarkasmerna flödade. Man skall inte vara så kaxig om man förlorat två världskrig. Hals und Beinbrusch!
Tracy Chapman - "Fast car" i bakgrunden

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, tänk på blodtrycket :o)
Tur att inte jag var med eller kanske otur!?

Puss