onsdag 6 augusti 2008

Zeebrugge

Fotot taget från apbryggan ner mot kajen, visar trasig fönsterspolning och mina skor

1:a anlöpet. Nu börjas det. Upp kl 04:30, lots ombord 05:00, Bogserbåt kopplad 06:25, slussat 06:45 - 07:25, First line 07:55, All fast 08:10. Frukost, ner med rampen, rampmöte, agent ombord, och Immigration, och plötsligt är klockan 10:45 på förmiddagen. Nästan en hel arbetsdag innan lunch.
Nu har "lockmastern" sagt att det skall vara service på Van Damme Sluis i eftermiddag, men de har lovat att vi skall hinna ut och iväg uppför Schelde till Antwerpen och Kallo Sluis innan den slussen stänger för service kl 04:00 i morgon bitti. Nattjob igen. Jag kommer att vara helt söndertrasad innan den här kustresan är över.
Belgien lovar 30° och solsken, så "Chefen" har lagt sig på apbryggan för att bättra på solbrännan. Själv tänker jag nog ta en power-nap innan lunch.
Apbrygga:
Slang. Heter nog bryggtak på riktigt, tror jag - men ingen säger så. Taket på bryggan, högst upp.
Janis Joplin - "Try (just a little bit harder)" i bakgrunden

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hola Peter,
Dresscode! Say no more. Jag ska tänka på dig nu jag går ut till polen 2000 lt och tar en kall. Din båt ser lite sleten ut - behöver lite Monkey Shine på Monkey Island

Anonym sa...

Jag säger bara: Tropikställ!
Det finns alldeles för mycket att göra på denna båt. Underhållet får tas upp med tidigare inspektör, och i viss mån management.

Anonym sa...

Hmmm, undrar om jag som i egenskap av titeln "chef" ska ta över bloggen en dag och berätta om en dag här ute på sjön ur mina ögon sett! Hur som helst är det helt underbart att få vara med om inte annat så får jag vara tillsammans med dig mitt hjärta ;o)