lördag 2 augusti 2008

Setubal


Aaaaah! Härliga gamla Setubal. En hamnstad ca 45 minuter från Lissabon. Där har jag varit många gånger tidigare, och det är lika trevligt varje gång. Att gå iland och sätta sig på en taverna vid waterfronten och dricka ett glas vino verde, eller att promenera i de smala gränderna kring centrum och kanske shoppa lite. Those were the days! Av allt detta blev intet. Suck. Fast det var mitt eget val. Det blir lite "se men inte röra" att gå iland en fredagskväll och inte kunna göra som man vill utan man måste vara ombord igen till avgången kl 01:00. Då är det bättre att inte "se heller".
Fast inseglingen är lika intressant som jag kommer ihåg den. Branta berg efter kusten där "Den portugisiska Nordan" kastar sig ner på sommarhalvåret, och orsakar mycket blåst.
Tidigare anlöp i Setubal har företagits med båtar med lite manöverkarakteristika, något som denna koloss med 8000 m² segelyta saknar fullkomligt. Sedan skall ju gärna tidvattnet sätta med ett par knop också, och sedan skall vi lägga till ett djupgående på fatyget som gör att man får lite mer begränsat manöverutrymme. Och undermåliga bogserbåtar. Yeah man! Dessutom är stuvarna aldeles för effektiva för att man skall kunna räkna med någon längre hamnvistelse. Man behöver ju kanske inte begära italiensk (in)effektivitet, men lite långsammare hade varit helt ok. Detta tycker jag mest för att jag av erfarenhet vet hur sliten jag blir av nattjobb.
Kontorstid 9 till 5 är modellen.
Eric Clapton - "Pretending" i bakgrunden

2 kommentarer:

Anonym sa...

asså asså...ursäkta min skånska;)
men nu låter herrn lite gnällig:)
långsamma/snabba..hur vill du ha dom :)

Anonym sa...

Jag vet :o/ Det är inte lätt att vara konsekvent.
Å bolagets vägnar vill jag att det skall gå snabbt, men personligen tar jag det gärna lite lugnare.