fredag 1 augusti 2008

Satellitbyte


Då var det återigen dags att byta satellit för kommunikationen ombord. Nuvarande E066° skall ersttas av E328,5°.
Aha! kanske den något allmänbildade tänker, går det inte bara till 180° E eller W, för att mötas på den s.k. datumlinjen????
Jo, visst är det så, men inte i satellit-nördarnas rike för där finns inget W, bara E. Alltså fins det 0-359° E men inget W utom - och detta är undantaget som bekräftar regeln - Thor. Eh!? Thor, är det inte satelliten som Canal Digital använder? Men visst är det så. Den ligger på W1° i stället för E 359°, för att göra allting lite mer komplicerat. Men... vilken goja. Till ämnet:
Satellitbyten fungerar aldrig, och det gjorde det inte idag heller. Trots nya frekvenser till ACU'n (Antenna Control Unit) och inställningar på satellitmodemet sket det sig fullkomligt. Och inte blev det bättre av att en liten flicka med väldigt indisk brytning på sin engelska skulle guida mig igenom detta elände. Den guidningen renderade inte mycket dricks, det kan jag lova. Efter 2,5 timmar med indiskan i luren var mitt öra så svettigt att det rann om det. Men, som den ansvarsfulle och hårt delegerande befälhavare man är delegerade jag detta till vår enastående elektriker, som fick ta eftermiddagspasset med henne. Men inte ens då gick utrustningen igång.
Som läsaren märker (på grund av detta inlägg) fick trikaren igång eländet till slut - och då börjar nästa elände. Det var alla mail som jag vet kommer in en fredagseftermiddag, när skrivborden skall städas. Och ingenting kunde jag göra för när skiten (ursäkta uttrycket) började fungera - efter lite nya inställningar igen - var klockan redan 20:30 på fredagskvällen, och vilken loser mer än jag befinner sig på arbetsplatsen vid den tiden?
New York Dolls - "Personality Crisis" i bakgrunden

5 kommentarer:

FIDELI sa...

Halloj o skepp & hoj!
I´m back again! Vicken rysare med indiskan i örat en varm dag. Undrar en sak, vad fraktar ni för tillfället, och när ni är ute på sådana kulinariska restauranter, vem bjuder, man själv? Nu ska vi äta fisk. Krya på Dig!
Hälsn. Svea Mörk

Anonym sa...

Bjuder? Här tjänar vi egna pengar. Det är samma bilar ombord som tidigare, men nu är de snart framme hos mottagaren.

FIDELI sa...

men är det "skrotbilarna" som ska till Afrika?????????

Anonym sa...

Afrika?!?!
Vilka skrotbilar!?!?
Vi lastatde fullt med NYA bilar i Korea för Europa.

FIDELI sa...

Jaha ja, undertecknad har problably massuppfittat det hela......jag sä´r som Kalle Blomster:
-Kör ivind!

Klem fra Filidutten