fredag 4 juli 2008

Förklaring/ordlista

Mot Taiwan strait

Av- och påmönstring:
När man lämnar fartyget respektive hemmet för en period på motsatt plats.
För att citera Kapten Barker ( profil i det danska lustspelet "39 sömaend og en pige" (med ursäkt för stavning och utbytta bokstäver)): När man är ute vill man hem, och när man är hemma vill man ut.
En del kollegor är av åsikten att "påmönstrad sjöman stannar ombord". Själv tycker jag motsatsen: Påmönstrad sjöman går iland så ofta han kan - för det är faktiskt enda sättet att kunna stå ut i längden.
Nu kanske en del läsare får intrycket att jag inte trivs på jobbet, men inget kan vara mer felaktigt än detta. Jag stortrivs. Dessutom vet jag inte vad jag skulle göra om jag inte sysslade med detta. Fast jag skall erkänna att den där dragningen som fanns när man började för 25 år sedan (25 år... fy fan, är det så länge sedan?), den finns inte längre. Idag jobbar man mest för att få ihop ledigheten. Det har varit alldeles för mycket förändringar inom sjöfarten under denna tid (och alla förändringar är minsann inte av godo).

Ebba Grön - "Till havs" i bakgrunden

Inga kommentarer: