torsdag 10 juli 2008

KoMmuNiCaTzIoNe?

Fula ord uttalas. Redan den 27e juni (innan jag ens kommit ombord) hade min avlösare beställt satellitbyte. Det var beställt till 4 Juli (Happy birthday, USA!). Inte ett ljud, ingen respons alls från leverantören.
Det är nämligen så att när man åker jorden runt och skall ha kommunikationsmöjligheter via VSAT (Very Short Apperture Terminal), så måste man byta satellit emellanåt. Ty det är nämligen så att satelliterna som vi utnyttjar är "geo-stationära", och detta betyder på svenska att de ligger på samma longitud över jorden alltid. De följer så att säga med jordens rotation. Vi har legat på 183°E sedan 10 juni. Då var fartyget i Australien (men jag var hemma). Som sagt, byte beställt till 4e Juli men zero response from provider. Eftersom vi nu ligger på ca E 100° och satelliten på E 183° kan man ju lite snabbt (med hjälp av sfärisk trigonometri - nu fick jag till det :o)) konstatera att satelliten ligger aningen för lågt på horisonten för att vi skall kunna få signal. Ny satellit blir 066°E.
Eftermiddagen har tillbringats inne i VSAT-terminalen med att ändra inställningar för att få kontakt igen. Roligare kan man ha det. Nu skiter jag i allt vad kommunikation heter för resten av dagen och umgås med mina arbetskamrater i stället.

Lou Reed - "Satellite of love" i bakgrunden

Inga kommentarer: