söndag 13 juli 2008

Söndag


Är det något jag är less på så är det ägg och bacon. Det är tradition att servera detta till söndagsfrukost i svenska båtar. Det har man nämligen gjort sedan Hedenhös sprang omkring i kortbyxor.
Min karriär började som jungman/hopp-i-land-kalle/biljettare i Waxholmsbolaget 1981. Sedan dess har jag - varje söndag som jag tillbringat ombord i en båt - ätit ägg och bacon till frukost på söndagmornarna. En del fantasilösa kockar kan även servera det mitt i veckan. Det har blivit några frukostar under åren...
Många av mina kollegor skriker säkert rakt ut att jag är en överlöpare och svartfot som ej vill bevara traditionerna. Det värsta är att jag egentligen tycker om ägg och bacon. Det är bara det att jag är så fruktansvärt trött på det.
En sak kan jag lova, och det är att jag inte tänker vara den förste som bryter denna tradition med ägg och bacon. För man vill ju inte bli ihågkommen som "han som tog bort ägg och bacon på söndan'".
Ärtsoppa är det ungefär samma sak med, fast det är inte riktigt lika konservativt som med ägg och bacon. Och då på torsdagar i stället.
Grisen Skriker - "1000 punks" i bakgrunden

Inga kommentarer: